Emådalens Naturskyddsförenings naturvårdspris 2017

Foto: Lars Rosander

Tilldelas Sigvard och Karl Gunnar Olausson för sitt mångåriga arbete med kulturlandskapet i Hultarp, Virserum.

Bröderna Olausson är fjärde generationen på sin gård och brukar den som man gjorde förr, utan konstgödsel och med hässjor. De vill både vara skonsamma mot naturen och bevara det gamla kulturlandskapet. Betesmarkerna är artrika och brödernas hässjor har uppmärksammats av många som passerat deras marker genom åren.

Anders Axelsson från vår förening delade ut diplomet och överlämnade en blomma till Sigvard och Karl Gunnar. Emådalens Naturskyddsförenings naturvårdspris delas ut när det finns en riktigt berömvärd pristagare – som i år!