Vår och sommar 2018

Onsdag 14 mars – Årsmöte

Föreningens årsmöte hålls i år i Skeppet, Målilla kl 18.30. Efter mötet bjuder vi på kaffe och Jan Karlsson visar bilder från Svalbard!

Välkomna!

Tisdagen den 22 maj – Ekskogen i Norrhult – Den biologiska mångfaldens dag

I Norrhult finns en mycket intressant ekskog och fina hagmarker. Dessa besöker vi på Den biologiska mångfaldens dag. Lasse Oskarsson berättar om sina restaurerade marker med gamla ängslador och en källa på gränsen till Vimmerby kommun. Sedan går vi ut och tittar i markerna. Ta gärna med fikakorg. Samling i krysset i Norrhult kl. 18.

Onsdagen den 30 maj – Blomstervandring i Stubbhult

Ta chansen att uppleva den vackra blomningen på föreningens gård i Stubbhult utanför Målilla och se flera sällsynta växtarter som kattfot och slåttergubbe. Även fågelsången är intensiv nu! Samling vid Konsum i Målilla kl. 18.30. Ledare Calle Ljungberg.

Fredagen den 1 juni – Nattsjungande fåglar

Nu är den bästa tiden att höra nattsjungande fåglar som näktergal, vaktel, nattskärra och kornknarr. Vi börjar med att spana av Ryningen innan mörkret sänker sig och konserten börjar! Samling vid Sundbergs livs, Mörlunda kl. 21.00. Samarrangemang med Fågelklubben Hultsfred. Ansvariga: Jan Karlsson och Calle Ljungberg.

Söndagen den 17 juni – De vilda blommornas dag

Detta år kommer vi besöka Högeruda utanför Järnforsen. Här finns mycket intressanta växter i byns hagmarker.  Stövlar och matsäck rekommenderas. Samling vid Järeda kyrka kl. 10.   Ledare: Tommy Nilsson, 0495-301 31 och Calle Ljungberg, 070-660 33 93.

Midsommardagen den 23 juni – Friluftsgudstjänst i Stubbhult

Sedan många år håller Målilla församling Midsommargudstjänst i Stubbhult. Efter gudstjänsten blir blomstervandring bland alla sommarblommor som blommar som mest nu!

Gudstjänsten börjar kl. 9. Därefter blir det fika och blomstervandring med Calle Ljungberg.

Vecka 32 augusti – Ängens dag i Länsmansängen i Virserum

Föreningen sköter slåtter i Länsmansängen i Virserum och nu anordnar vi Ängens dag när vi räfsar och bärgar höet. Naturligtvis är detta väderberoende så vi kan inte säga exakt datum än men det blir omkring vecka 32. Exakt datum kommer annonseras i sommar. Det blir korvgrillning och eventuellt spelman!

***

Vi planerar också en botanikstudiecirkel till våren. Hör av er till Calle Ljungberg om ni är intresserade!