Onsdagen den 13 mars – Årsmöte

Föreningens årsmöte hålls i år i föreningens hus Ekhyddan, Virserumsvägen 11 i Målilla kl 18.30. Efter mötet bjuder vi på kaffe och Carolina Dahlberg berättar om sitt andelsjordbruk i Ulvarp utanför Virserum!

Välkomna!

Lördagen den 11 maj – Fågelsång i Stubbhult

Så här dags har alla flyttfåglar kommit så det blir en fin konsert! Antingen kan man bara njuta eller så kan man få lära sig några av sångarna. Samling vid Konsum i Målilla kl. 08.00. Ledare Calle Ljungberg.

Onsdagen den 22 maj – Den biologiska mångfaldens dag vid Klintahål

För andra året i rad anordnas den biologiska mångfaldens dag. Vi besöker det intressanta området kring Klintahål utanför Virserum med branter och kärr. Samling vid Ålefors kl 18.30. Ledare Calle Ljungberg, 070-660 33 93.

Slutet av maj – Guidning i Slagdala
Vi kommer ha en utflykt tillsammans med Jerry Svensson från Länsstyrelsen till restaurerade betesmarker nära naturreservatet i Slagdala. Annons om datum och tid kommer i lokaltidningen och i Länsstyrelsens programblad för 2019.

Fredagen den 7 juni – Nattsjungande fåglar

Nu är den bästa tiden att höra nattsjungande fåglar som näktergal, vaktel, nattskärra och kornknarr. Vi börjar med att spana av Ryningen innan mörkret sänker sig och konserten börjar! Samling vid Sundbergs livs, Mörlunda kl. 21.00. Samarrangemang med Fågelklubben Hultsfred. Ansvariga: Jan Karlsson och Calle Ljungberg.

Söndagen den 16 juni – De vilda blommornas dag

Detta år kommer vi besöka Virserumsån med omgivningar. Stövlar och matsäck rekommenderas. Samling vid centralparkeringen bakom Apoteket i Virserum kl. 10.   Ledare: Tommy Nilsson, 0495-301 31 och Calle Ljungberg, 070-660 33 93. Samarrangemang med Virserums konsthall och Sveriges botaniska förening. Under augusti kommer vi ha en uppföljande utflykt, tid för den meddelas under denna dag.

Midsommardagen den 22 juni – Friluftsgudstjänst i Stubbhult

Sedan många år håller Målilla församling Midsommargudstjänst i Stubbhult. Efter gudstjänsten blir blomstervandring bland alla sommarblommor som blommar som mest nu!

Gudstjänsten börjar kl. 9. Därefter blir det fika och blomstervandring med Calle Ljungberg.

Vecka 32 augusti – Ängens dag i Länsmansängen i Virserum

Föreningen sköter slåtter i Länsmansängen i Virserum och nu anordnar vi Ängens dag när vi räfsar och bärgar höet. Naturligtvis är detta väderberoende så vi kan inte säga exakt datum än men det blir omkring vecka 32. Exakt datum kommer annonseras i sommar. Det blir korvgrillning och eventuellt spelman!

Lördagen den 7 september – Resa till Öland

Vi åker på medlemsresa till södra Öland. Vi får en guidning på Ottenby fågelstation och sedan stannar vi på några platser för att titta på alla flyttfåglar. Intresseanmälan till Calle Ljungberg senast 7 juni. Pris 200 kr inklusive bussfika, guidning på fågelstationen och resa.

Söndagen den 27 oktober Gäss och örnar

Det har blivit en tradition att ha en utflykt i våra gås- och örnmarker i slutet av oktober. Vi samlas vid Sundbergs i Mörlunda kl. 9 och kör långsamt söderut och stannar där det finns fåglar.

Matsäck och varma kläder är ett måste! Ansvarig: Calle Ljungberg och Jan Karlsson. Samarrangemang med Fågelklubben Hultsfred.